Isle of Skye

Lördag

Alarmet ringde fyra lördag morgon och det var bara att gå upp. Jag packade frukosten och tjocka kläder, sedan var det bara att gå mot tåget. Jag och Linnea träffades vid bron och gick tillsammans mot tåget. 5:40 gick tåget mot Paisley, Carro klev på Newton on Ayr stationen. När vi kom fram i Paisley gick vi mot UWS campus där bussen hämtade upp oss. Innan bussen åkte mot Skye hämtade vi upp folk på två olika universitet i Glasgow. Det var fortfarande mörkt ute, vi hoppades på en fin soluppgång.

Första stoppet på turen var Village of Luss i Loch Lomond, Clachan Dubh som sjön heter på gäliska, som vi hoppades på fick vi en helt underbar soluppgång. Här såg vi till och med några simma i sjön, med våtdräkter på såklart. Vi hann också stanna vid Loch Tulla och Glencoe med de tre systrarna som heter Beinn Fhada, Ger Aonach och Aonach Dubh på gäliska. Glen är det gäliska namnet på by. Vi fortsatte resan norrut och hann även stanna vid några Highland Cattles (skotsk höglandsboskap på svenska). Vi stannade i Fort William för lunchstop på en pub, Spean Bridge, Glengarry Viewpoint och vid Eilean Donan Castle, vilket var det sista stoppet innan Skye. Vi åkte sedan över bron ”the Skye bridge” till Isle of Skye. Resan till Skye stannade vi på bra fotoställen som jag tyvärr inte vet namnen på. När vi kom till Skye stannade vi först vid Sligachan Bridge and Cuillins och såg en av alla fairy pools. Sista stoppet för dagen var vårt hostel i Portree, huvudstaden i Skye. Där gick vi och några andra ut på middag, vi bestämde för att gå till närmsta pizza resturang och när vi väl kom dit hade de gratis pizza hela kvällen för de hade insamling till en organisation istället. Vi hade tur! På kvällen satte vi några i Hostels kök och pratade tills midnatt. När det börja närma sig midnatt hade jag varit vaken i mer än 24 timmar, gick sedan och la mig.

Söndag

På söndagen gick alarmet klockan sju på morgonen för frukosten serverades mellan 8-10. Vi fick toast, frukt, te eller kaffe. Vi började dagen med att gå upp i berget, Old Man of Storr & Trotternish Peninsula. Old Man of Storr är Skyes mest kända landmärke, är 50m högt och är även det mest fotografiska landskapet i världen. 15 minuters hiken upp till berget med morgonsolen i ryggen var hur vackert som helst!! Jag kan verkligen inte beskriva med ord hur vackert Skye är. Helt fantastisk! Efter det åkte vi till Lealt Gorge och Lealt Falls. Sista plasten vi såg i Skye var Kilt Rock och Sound of Rassay. Kilt Rock är 55 meters högt berg som ligger nordöstra Tritternish och formades för nästan 61 miljoner år sedan av vulkanisk aktivitet medan Mealt Falls är 52 meter högt och är en av de få vattenfall där vatten kommer direkt i sjön. Ibland när det kommer en stark vind kan vattnet blåsa iväg och skapa en regnbåge när vatten åker ner till sjön, rätt häftigt! Efter det häftiga vattenfallet åkte vi från Skye och mot Paisley. Sista stoppet på vägen var i Kyle, Glenshiel, där stannade vi och fotade bergen som hade massor med snö. Att vi hade sån tur med vädret! Tydligen är Skye känt för mycket regn och dimma, vi har haft strålande sol HELA TIDEN med värme och inge dimma! Det hade också precis snöat här uppe! Vackert, vackert!